Sider

torsdag den 18. juli 2013

Tilbage på sundhedssporet

Der skal være mere af det her fremover...
Billedet er fundet på tumblr

Det sidste stykke tid, har jeg virkelig ikke været særlig sund. Min mad består for tiden af en del kulhydrater og andet stivelse. Absolut ikke MUFA-mad. Der er igen for meget slik involveret, for meget sukker. Jeg synes, at det er virkeligt svært, at holde den sunde linje. Jeg ved godt, at sundhed er mange ting. Og at det selvfølgelig er helt lovligt at skeje ud fra tid til anden. Men sundhedsfaktoren i mit liv er bare lige så stille begyndt at sive væk igen. Der er lidt for meget fedt og lidt for meget mad. Lidt for meget alt. Jeg synes også, at det kan være svært at være sund, når jeg spiser ude. Både fordi jeg let bliver fristet af de hurtige kulhydrater og den lækre mad - og bare er elendig til at sige nej, når det står foran næsen på mig. Men også fordi jeg måske lidt føler, at jeg går glip af noget. Selv om jeg ikke gør det. Og så indgår kulhydrater og stivelse bare rigtigt ofte i den mad, man får serveret ude i byen. Det er lidt tricky.

Jeg skal tilbage til den sunde livsstil. Har nogle planer resten af ugen her, som gør at jeg ikke kan gå helhjertet ind i det. Selvfølgelig vil jeg have det for øje, men det bliver ikke i så høj grad, som det nok burde. På mandag skal det dog være MUFA rettet mad igen. Færre kulhydrater og mindre stivelse. Jeg er klar over, at MUFA ikke er den eneste måde, man kan leve sundt. Men min krop har det bare markant bedre på MUFA. Den fungerer som en maskine der er blevet smurt med olie frem for en gammel rusten skrotbunke. Det er primært derfor, jeg bliver ved med at vende tilbage til konceptet. Ikke i lige så ekstrem grad, som jeg kunne. Men som guideline.

En anden ting jeg vil tage fat i, er den dårlige samvittighed, jeg er begyndt at have igen. Jeg føler mig skyldig hver gang, jeg putter noget i munden. Også selv om det er sundt. Og det er jo bare så dumt. For jeg skal jo have mad. Jeg tror helt sikkert, at det er en problemstilling, jeg bliver nødt til at arbejde med, så jeg ikke ender med at få et fuldstændigt forkvaklet forhold til mad. Sundhed er mange ting - og det handler ikke kun om mad. Og selv maddelen i sundhed har mange facetter. Det skal jeg holde mig for øje. Så jeg ikke ender med at blive vanvittig. Desuden tærer det på kræfterne, når jeg sådan går rundt og føler mig dybt skyldig. Jeg vil hellere spise slik en gang om ugen  med god samvittighed end syv gange ugentligt med dårlig samvittighed. Hvordan jeg når dertil, har jeg endnu ikke gennemskuet. Men det er vel en proces. Museskridt, men i den rigtige vej.

I hvert fald har jeg besluttet. at jeg på mandag følger denne madplan:

Morgenmad: Et æg og 100 g. skyr med 10 g. hakkede mandler.
Mellemmåltid: 20 g. mandler og evt. en nupo diet shake.
Frokost: Salat med kylling.
Mellemmåltid: Frugt eller grønt i den mængde jeg har lyst til.
Aftensmad: Wokret med kylling eller oksekød.
Mellemmåltid: Evt. 100 g. skyr med vanilje og kanelristede nødder.

Jeg håber, at det lige vil booste min selvtillid lidt, at kunne følge denne plan. Forhåbentligt giver det mig overskud til at komme tilbage på sundhedssporet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar