Sider

onsdag den 17. juli 2013

Københavnertur

Endnu en feriedag er gået. Jeg har brugt dagen i København sammen med mine søde forældre, min lillesøster og mine to lillebrødre. Dagen startede noget grå og blæsende ud, men der var lagt en overordnet slagplan for turen, som begyndte med en tur i Rundetårn. Vi kæmpede - okay, kæmpede er nok lettere overdrevet - os de næsten 35 meter op til udsigtsplatformen. Det er virkelig en utrolig udsigt man har ud over indre København, når man står deroppe. Nu har jeg ikke været den mest regelmæssige besøger i Rundetårn. Jeg var godt nok deroppe med en veninde sidste sommer, men ellers tror jeg, at mine besøg primært har været i børnehaveregi. Men det er uden tvivl et sted, man burde tage op og kigge fra en gang i mellem, så man lige kan få blæst tankerne igennem.

Efter turen i Rundetårn stod den på den obligatoriske kanalrundfart. Også det har jeg selvfølgelig været på tidligere, men igen er det mange år siden. Det er altså en hyggelig tur, og det med at bruge en times tid på lige at få set København fra vandet er både tiden og pengene værd.


Operaen
Kanalrundfart - Operaen

Vor Frelsers Kirke
Kanalrundfart - Vor Frelsers Kirke

Prinsgemalen i sand
Kanalrundfart - Sandskulpturfestival, her ses Prinsgemalen
Da det blev frokosttid fandt vi en mindre italiensk restaurant, og jeg fik en lækker spaghetti carbonara. Helt klart ikke sundt. På ingen måde. Men god var den! Og så småspiste jeg også lidt af min søsters seafood-pasta. Lidt rejer og hummer. Det var altså god mad. Og vi havde verdens sødeste italienske tjener.

Vi skulle naturligvis også lige se Kastellet, Gefionspringvandet og Den Lille Havfrue. Det hører lidt med, når man tager sådan en rigtig turist-københavner-tur. På vejen dertil var vi et smut forbi Marmorkirken og Amalienborg. Desværre var det et besøg præget af støj fra metrobyggeriet. Kan dælme godt forstå, at folk der bor lige op og ned af den støj, og skal høre på den nat og dag, bliver vanvittige. Det ville jeg i hvert fald blive, hvis det var mig.


Marmorkirken Marmorkirken


Gefionspringvandet
Søster og bror ved Gefionspringvandet

Den Lille Havfrue
Den Lille Havfrue

Efter vores gåtur på en 8-10 kilometer har jeg brugt aftenen i selskab med en bog og en kop the. Er lige gået i gang med at læse Twilight-serien. Normalt ikke min genretype, men nogle gange må man bevæge sig ud, hvor man ikke kan bunde, ikke sandt? Den første bog er dog noget mere letlæselig end jeg havde forventet, så hvis alle bøgerne er sådan, vil serien hurtigt være læst. Bliver nok færdig med den første bog her til aften. Det er jeg lidt skuffet over. Mest fordi jeg havde håbet at have nok i den i et par dage. Men sådan er det. Må på jagt i mine forældres bogreol efter de krimier, jeg endnu ikke har fået læst!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar