Sider

søndag den 12. maj 2013

Søndag med bagning

I går fik jeg årets første grill-mad hjemme hos mine forældre. Nøj, det var lækkert. Det er der altså bare ikke noget der slår.

Det der med at grille bøffer er helt i orden med mig!

Tulipanerne er sprunget ud i mine forældres have

I dag har jeg desværre ikke været helt på toppen, så jeg har brugt en stor del af dagen under dynen. Dog tog jeg mig også sammen til at få lavet et fantastisk brød. Det slår bare kegler - især fordi det er så let og hurtigt at lave. Brødet giver den der fornemmelse af rugbrød uden at indholde mel. Grundet de mange nødder og kerner er der selvfølgelig en del kalorier i, men min oplevelse er egentlig, at man slet ikke spiser så meget af det, da det mætter virkelig godt.


 

I kan finde opskriften på brødet her: Kernebrød

Jeg brugte dog kun 1 1/4 tsk. men jeg synes alligevel, at det er lige salt nok - sikkert på grundt af den meget salte ost. Derfor vil jeg næste gang prøve at lade være med, at bruge salt eller måske kun bruge ½ tsk. Til information brugte jeg en lagret cheddar til opskriften. I kommentarene under opskriften er et råd om at bruge 1 tsk. bagepulver, hvilket jeg valgte at følge.

YUM YUM.

Tænkte forresten på, om I ligger inde med nogle sunde og gerne (men ikke et krav) lette opskrifter på mad af alle typer, jeg kunne bevæge mig ud i? Begynder at føle mig lidt uinspireret, så alle gode råd og idéer er velkomne! :D

3 kommentarer:

  1. Hehe blev du lige lidt inspireret af mit brød :D ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har været planlagt længe ;) Det var det link jeg sendte til dig :D

      Slet
  2. sund "wok". (men ikke helt.)
    skær nogle magre kyllingebryster i strimler (størrelsen er op til dig selv), steg dem i fx en smule olivenolie med nogle snittede forårsløg og hvidløg (igen, så meget du nu foretrækker) gerne hakkede chilier hvis du er til den slags.

    Når det er stegt tilføjer du noget vand og/eller kyllinge fond så det lige dækker en smule.

    Herefter tilføjer du bare en masse snittede af dine yndlingsgrøntsager :) (fx corguette, peber, ærter, minimajs/majs og whatever du kan finde på) og lader det stå i panden til væden du tilføjede er reduceret væk så der kun er en tynd reduktion tilbage og grøntsagerne er som du ønsker dem (Jeg foretrækker dem gennem "kogt" hvor normal wok kun lige er svitset), kog nogle nudler og bland i det og nyd det :D smag evt til med salt/paprika/oregano eller hvad du nu må have lyst til. kun fantasien sætter grænsen! :)

    Jeg synes selv det er vigtigt at tilføje væden som man reducerer af flere grunde:
    1: stopper retten fra at brænde på
    2: skaber en "dressing/sovs" som dækker det hele så det ikke er så tørt (inklusiv nudlerne), samtidig med det ikke feder da det eneste fedt i retten er den smule olivenolie man tilføjer i starten (bare nok til at kyllingen ikke brænder fast)

    SvarSlet