Sider

søndag den 4. august 2013

MUFA-mad og failure

SLAM BAM. Det er lyden, af mig der falder ned i et stort, sort hul. Et hul, der er proppet med alverdens slik og dårlig samvittighed. Det er mig. Jeg er August Gloop, den lille tykke dreng fra Charlie og Chokoladefabrikken. Det grådige barn uden selvkontrol. Ham der skal smage på al chokoladen, fordi det smager så godt. Ham der kommer i ulykker, fordi han ikke kan finde ud af at sige stop. Det lyder bekendt, ikke sandt? Det er mig.

Det der med at lade slikket passe sig selv, er jeg ganske elendig til. Jeg har for tiden de største cravings og absolut ingen realitetssans i forhold til hvad normale slikmængder er. I går var jeg nede for at købe bland-selv-slik. Posen var virkelig godt fyldt, men i mit hoved virkede det som en forholdsvis lille mængde. Irriterende. Nå, men al slikket er spist. Det røg ned i går og i dag. Uden tvivl en failure. Hej, jeg hedder Julie, og jeg er slikafhængig. Ligesom Augustus. 

MEN i det mindste har dagens aftensmad været god og oven i købet også MUFA-venlig. Jeg lavede en porre-spidskål opskrift fra min "Spis maven flad"-bog, og dertil hjemmeopfundne kyllingefrikadeller. Porre-spidskål opskriften er virkelig god, men jeg vil ikke gengive den her, da jeg ikke ved, om det bryder nogle copyrightregler. Den smager dog af en hel masse, så munden (og maven) er glad.


Min kyllingefrikadeller kan I dog godt få opskriften på. Jeg har lavet mine i ovnen fordi jeg var for doven til at stå og stege dem, men er man mere til pandestegte deller, er de jo lige til at lave sådan.

Kyllingefrikadeller ala Julie

Du skal bruge:

400 g. hakket kyllingekød
1 æg
50 g. sorte oliven i skiver
30 g. grofthakket mandler
130 g. grofthakket salattern
0,5 tsk. paprika
0,5 tsk. tørret basilikum
0,5 tsk. salt
En knivspids peber
Kærgården steg og bag til pensling (spiser du ikke MUFA kan det erstattes af andre mærker eller udelades)

Bland alle ingredienserne bortset fra Kærgården steg og bland godt sammen. Lad farsen stå i køleskabet i 10-15 minutter. Form herefter frikadellerne med en ske og placér dem på en bageplade med bagepapir. Frikadellerne pensles herefter med fedtstoffet, og steges i en 220 grader varm ovn i ca. 25 minutter.

De blev ret gode og passede godt sammen med porre-spidskål tilbehøret. Et dejligt aftenmåltid.

Nu vil jeg drikke, eller spiser man?, noget koldskål. Det er bare perfekt på sådan en varm sommeraften. Mmmm!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar