Sider

mandag den 9. juni 2014

Til kamp mod sukkeret

I dag er det lidt over en måned siden jeg tog beslutningen om, at gå på sukkerafvænning. Sukkeret var igen blevet en dominerende faktor i min hverdag. Jeg fik de ondeste cravings om eftermiddagen og igen om aftenen. Og jeg gav efter stort set hver gang.

Den 4. maj besluttede jeg mig for, at det nu skulle være mig, der afgør om jeg har lyst til at spise sukkerholdige madvarer og ikke de sukkerholdige madvarer, der afgør hvad jeg spiser. Lyder det let? Det var det ikke…


I den første uge i kampen mod sukkeret, så hverdagen noget anderledes ud end normalt. Jeg var nemlig på skole i forbindelse med min uddannelse, og jeg var derfor væk fra kontoret med frokostbuffet, torsdagskage, fødselsdagsguf, slikskål i receptionen og alle de andre sukkerfælder. Jeg tænkte, at det kunne vise sig at være succeskriteriet. Og det var det - jeg klarede en helt uge uden indtag af sukker. Til gengæld havde jeg hovedpine, influenzasymptomer og humørsvingninger. Jeg var simpelthen så irritabel, og jeg kunne rive hovedet af folk over ingenting. Dag 5 begyndte jeg dog at være mig selv igen, og jeg kunne mærke, at min krop var ved at vænne sig til ikke at blive dopet med sukker.

I den måned der er gået, har jeg dog også lavet nogle andre ændringer i min kost. Jeg ved fra tidligere, at jeg bliver oppustet og får ondt i maven af stivelsesholdige madvarer, og at jeg er meget blodsukkerpåvirkelig. Og udsving i blodsukkeret er, for mig, den garanterede vej til at indtage sukker.

Jeg valgte derfor, at tage udgangspunkt i bogen ”Spis maven flad”, hvor MUFA-konceptet (MUFA = monoumættede fedtsyrer) er præsenteret og kombinere dette koncept med nogle af LCHF-principperne. Jeg skar drastisk ned (stort set fjernede) hurtige kulhydrater og skruede op for indtaget af MUFA-fedt.

Hvordan det forløb har fungeret, vil jeg skrive mere om i morgen, for nu vil jeg ud og se, om mit halvtomme køleskab indeholder noget, der kan bikses sammen til en frokost.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar