Sider

torsdag den 12. juni 2014

Soltørret tomat tapenade omelet

I næste uge, skal jeg til eksamen. Når den er overstået, er der sommerferie fra skole. Det er jo helt fantastisk – og endnu mere skønt at tænke på, at tre år er gået og der derfor kun er et enkelt år til jeg er færdiguddannet. Vildt ikke?! Eksamenstid er dog lig med manglende overskud til andre ting. Heriblandt madlavning. Normalt ville jeg leve af rugbrødsmadder eller usund fastfood fra det lokale pizzaria, men den går ikke nu, hvor jeg har skåret ned på kulhydraterne.

Jeg vil gerne erkende, at det er lidt mere besværligt, at lave hurtigmad, når det ikke involverer kartofler, ris, pasta og brød. Men jeg gør alligevel et ihærdigt forsøg for at få det til at lykkes. Til tider betyder det dog, at min mad består af en avocado, noget grønt i stave, et spejlæg og et olivenolieshot. Det er måske ikke det mest inspirerende måltid, men så længe det mætter, er det jo til at leve med.

Et bud på en MUFA-rig aftensmad til de dage, hvor det bare skal gå stærkt, er omelet. Omeletter kan varieres i det uendelige, og jeg har endnu ikke oplevet at blive træt af sådan en fætter. Denne version er lavet ud fra ingredienser, der alligevel befandt sig i mit køleskab.



Omelet til 1 person
2 æg
1 skvis mælk (måske 1/4 – ½ dl)
2 spsk oliveolie
Et drys cayennepeber
1/2 tsk gurkemeje
Salt og peber
2 tsk soltørret tomat tapenade (jeg brugte den fra princip)
En lille håndfuld revet parmesanost
Olie til stegning

Sådan
Pisk æggene godt sammen. Jeg plejer at bruge en gaffel til at gøre dette. Tilsæt mælk, olivenolie, krydderier og tapenade og pisk det ind i æggemassen. Bland herefter parmesanosten i.

Omeletten steges ved middelvarme i ca. 10 minutter. Når den er helt stivnet, vendes den og steges kortvarigt på den anden side. Hvis du vil være rigtig MUFA-venlig steges der i fx Kærgården Steg og Bag, hvis du er ligeglad med dette, kan omeletten steges i kokosolie uden smag.

Du kan skrue op eller ned for mængden af MUFA i tilbehøret. Jeg spiste en avocado og en lille håndfuld mandler til.

Da jeg spiste denne omelet, var min tanke egentlig, at jeg slet ikke savnede min normale hurtigmad. Store sager fra en junk-lover!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar