Sider

torsdag den 2. maj 2013

En sund dag ovenpå en usund dag

Jeg havde den største krisedag i går.
1) Spiste slik på arbejdet
2) Frokosten bestod af franskbrød
3) Aftensmaden var et pizzastykke fra 7-eleven
4) Som blev skyllet ned med en Seattle Latte fra Starbucks

Der er vist ikke så meget at være stolt af der. Så nu har jeg kunne udkæmpe et endnu hårdere slag mod slikket i dag. Se dét er hvad jeg kalder deprimerende. Det er hvad der sker når spaghetti-rygraden slår til igen. IH!

Nå, jeg kan jo ikke delete det der skete i går. Så i dag er en ny dag - som ikke skal straffes for at jeg ikke klarede min målsætning. Men min dårlige samvittighed fylder alligevel en del. Så har forsøgt at være bare en lille smule mere sund og været stærkt besluttet på, at der i hvert fald ikke skulle noget slik indenbords. Et projekt der virker ganske overskueligt, når man mæt og tilfreds tager den beslutning klokken 8 om morgenen. Et projekt der virker fuldkommen uoverskueligt, når man render rundt i Ballerup Centret klokken 17 for at finde en fødselsdagsgave til sin mutti - i sukkerkold tilstand. Det lykkedes mig dog at undgå at falde i, så dagens måltider ser ikke helt så slemme ud, som de i en overgang var i risikozonen for:

Morgenmad: En skive rugbrød med buko rejseost, en banan og en latte (3 dl. minimælk).
Formiddag: Et stykke knækbrød med kyllingepålæg, et æble og en latte (3 dl. minimælk).
Frokost: Var på ingen måde sulten, så frokosten blev sprunget over.
Eftermiddag: En Isis Free Lækkerba og en chai latte (3 dl. minimælk).
Aftensmad: Salat med kyllingetern.
Aften: Planlægger at spise et æble eller lidt mandler.

Aftensmaden så sådan ud, og smagter super godt!


Aftensmad - salat med kyllingetern


Salaten er lavet med følgende ingredienser (der var nok til mig og min kæreste, og rester til frokost i morgen):

1 bakke babysalat
1 rød peberfrugt
3 små forårsløg
2 store gulerødder
1 avocado
1/4 galiamelon
Lidt cherrytomer
1 lille bøtte fedtfattig feta
500 g kyllingefilet i tern (stegt med barbeque, chili, peber, salt og engelsk sauce)
Pyntes med pinjekerner og tranebær

I morgen er det som bekendt fredag. Dagen som er udnævnt til "gå amok i slik"-dag. Nå nej, bare som "det er i orden at spise lidt slik"-dag. Da jeg skal fejre min mors fødselsdag med kage, slik og andet godt på lørdag, har jeg valgt, at lade slikket være i fred i morgen og i stedet råhygge på lørdag i stedet.

PS. Hvorfor er det egentlig, at den danske version af råhygge altid involverer noget at gumle i??

HOV! Skal lige huske at spørge jer om noget. Jeg er ved at gå lidt død i min meget kedelige morgenmad bestående af skyr, yoghurt og lignende. Har I nogle forslag til sunde morgenmadsalternativer? Eller bare en måde at forny yoghurt-versionen? Evt. med en hjemmelavet müsli eller andet godt? Så skyd endelig løs!

7 kommentarer:

  1. Hej Julie :)
    Du kan prøve med omelet om morgenen. Det er nemt at få smidt en masse grøntsager i og du får gode proteiner fra æggene. Hvis det kaloriemæssigt virker af meget, så kan du tage lidt fra på frokosten, for det mætter rigtig meget.
    Derudover, så fylder latte og chai latte rigtig meget i din dag - er det noget du kan skære ned på? :P For de fylder også meget på kaloriesiden. Bare et godt tip!
    Hilsen mig

    SvarSlet
    Svar
    1. God idé med omeletten. Det skal helt sikkert prøves :D

      Er klar over at min latte fylder en del - det gør den normalt ikke, men lige pt er den en erstatning for sukkeret. Hver latte (også chai) fylder præcis 115 kcal, ved jeg fra min periode med madlog. Men det er simpelthen noget jeg prioriterer skal være der, for at mindske sukker-mængden. Når jeg begynder at tælle kalorier igen om en måned eller to, er det helt sikkert også det første der ryger :D

      Slet
  2. Uha, det er en rigtig dårlig idé af springe frokosten over.
    Det gør det endnu svære at modstå eventuelle fristelser senere på dagen :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan normalt heller ikke gøre det - er alt alt for sulten og madglad til at kunne springe frokosten over (og andre måltider for den sags skyld).:D

      Men var appetitten bare ikke særlig stor, og var egentlig ikke specielt fristet til andre ting i løbet af eftermiddagen/aftenen - heldigvis :D

      Slet
  3. Prøv youghurt med noget frisk frugt? eller nogle fiberholdige cornflakes med noget skåret frugt i? (fx banan, jordbær eller hvad du nu foretrækker)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror jeg vil prøve med nogle cornflakes med frugt! Lyder både sundt og mættende :D Tak for rådet!

      Slet
    2. Det var så lidt! :) og ja, lidt frugt kan friske alt op! ;)

      Slet